مراکز و مؤسسات مشارکت کننده :: تعلیم وتربیت مبتنی بر ارزش‌ها

تعلیم وتربیت مبتنی بر ارزش‌ها

values-based Education: Contemporary Trends & Islamic Perspectives

تعلیم وتربیت مبتنی بر ارزش‌ها

values-based Education: Contemporary Trends & Islamic Perspectives

تعلیم وتربیت مبتنی بر ارزش‌ها

پایگاه اطلاع رسانی اولین همایش بین المللی
تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌ها:
گرایش‌های معاصر و چشم‌اندازهای اسلامی

بایگانی

مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) نهادی آموزشی تربیتی از واحدهای تابعه جامعه المصطفی العالمیه است که با بیش از دو دهه فعالیت پذیرای بیش از سه هزار طلبه از حدود یکصد ملیت بوده و هر ساله نیز میزبان تعداد متنابهی از طلاب جدید الورود می‌باشد. این مجتمع در مجموعه‌ای متشکل از ده مدرسه شامل مدارس عالی قرآن و حدیث، حکمت و دین‌پژوهی، تاریخ و ادیان، مدرسه تخصصی زبان و ادبیات عربی، مدرسه عربی زبان، مدرسه انگلیسی زبان و هم‌ چنین چهار مدرسه معارف اسلامی (1-4) در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حدود 40 رشته مختلف اسلامی فعالیت دارد. تفسیر و علوم قرآن، قرآن و علوم روز، علوم حدیث، قرائات، فلسفه، کلام، عرفان، مترجمی زبان عربی، ادبیات عرب و مکالمه عربی از جمله رشته‌های مهم این مجتمع می‌باشد. کتابخانه مجتمع با در برداشتن بیش از یکصد هزار جلد کتاب فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و برخی زبان های دیگر در زمینه‌های فوق فرصت مناسبی برای تحقیق و پژوهش اساتید و دانش‌پژوهان فراهم آورده است.

Imam Khomeini (RA) International University, Qum, Iran

Imam Khomeini (RA) International University is an educational institution working under Al-Mustafa International University which started its operation more than two decades ago. It is currently serving more than three thousand students from over one hundred countries around the world and each year accepts a number of new students from different nationalities.

 

Imam Khomeini (RA) Specialized University consists of ten colleges which includes Qur'an and the Hadith, Islamic Philosophy, Islamic History and Religions, Arabic Language and Literature, Arabic Department, English Department and four schools of Islamic Studies which offer classes in forty different subjects at an undergraduate, graduate and PhD levels to prepare new students for higher education.

 

Exegesis of the Quran, Quran and Modern Science, Hadith Sciences, Art of Reading Quran, Islamic Theology, Philosophy, Mysticism, Shia Studies, Islamic History, Religions and Denominations, Arabic Language, Literature and Arabic conversation are important disciplines at this university.

 

The university has a well-equipped library providing great opportunity for students and research scholars to take advantage of the resources available which are more than one thousand titles, periodical section and reference area including hundreds of research thesis. 



کالج اسلامی لندن با هدف ارائه رویکرد جدید در مطالعات اسلامی و جوامع مسلمان از طریق مطالعات درون دینی و چشم اندازی فرابخشی در سال 1998 تاسیس شد. همچون روال دانشکده های الهیاتی در انگلستان، کالج اسلامی در زمینه مطالعات اسلامی و رشته­های مرتبط و با تاکید بر رشته­های کلام، تاریخ، حقوق دینی، فلسفه، و موضوعات روز فعالیت آموزشی دارد. فارغ التحصیلان کالج علاوه بر اینکه به عنوان متخصصان دینی تربیت می شوند، تدریس مطالعات اسلامی را در دانشگاه­ها بر عهده خواهند داشت.

کالج اسلامی در مقاطع کارشناسی مطالعات اسلامی و مطالعات حوزوی، کارشناسی ارشد مطالعات اسلامی و حقوق اسلامی و دکترای مطالعات اسلامی برنامه دارد. به منظور تقویت و ارتقای علمی دانشجویان و حفظ استانداردهای مورد نظر، کالج با برخی دانشگاه­های دیگر همکاری و ارتباط علمی دارد. برنامه یکساله قرآنی و عربی، برنامه دیگر کالج برای آشنایی دانشجویان با قرآن و ادبیات عربی است. برنامه مستقل دیگر کالج، دوره بلند مدت و کوتاه مدت حوزه بر اساس برنامه های آموزشی حوزوی سایر کشورهاست.

فعالیت­های پژوهشی کالج وجهه دیگر این مجموعه علمی است. نشر ICAS وابسته به کالج سیاست خود را بر نشر معارف شیعی قرار داده و از این طریق به ترجمه آثاری قدیم و جدید، نشر کتب درسی حوزوی به زبان انگلیسی، و ارائه نشریه علمی مطالعات اسلامی شیعی (Journal of Shi‘a Islamic Studies) به عنوان تنها نشریه شیعی اشتغال دارد.

دوره های کوتاه مدت، وبینارها و سمینارهای علمی از جمله سمینار دوره­ای سالانه "مطالعات شیعه" از دیگر فعالیت­های این کالج است.

The Islamic College, London, United Kingdom

The Islamic College was founded in 1998 to promote a new approach to the study of Islam and Muslims by providing a unique ‘insider’s perspective’ on Islam and fostering a non-sectarian outlook. Following on from the tradition of divinity colleges in England, The Islamic College offers courses in Islamic Studies and related fields with an emphasis on theology, history, religious law, philosophy, and contemporary issues. Many graduates of The Islamic College go on to be religious professionals, as well as take up academic positions in universities teaching Islamic Studies.

Primarily, The Islamic College offers bachelor’s degrees in Islamic Studies and Hawza Studies; MA degrees in Islamic Studies and Islamic Law; and PhDs in Islamic Studies. In order to maximize benefit to students and help the College maintain high standards, these degrees are accredited by external universities. There is also a one-year programme in Qur’anic Arabic which may be taken independently, and which prepares students to study the Qur’an as well as classical Islamic literature. The Islamic College also hosts a full-time and part-time seminary (hawza) in which the students follow a curriculum similar to that in hawzas in other countries, which an aim to preparing them for religious leadership.

The Islamic College boasts an active Research and Publications department. Publications are produced under the imprint of ICAS Press, the focus of which is to offer quality academic literature on Shi‘ism. Publications range from translations of classical texts, such as Shaykh al-Tusi’s book on jurisprudence, to translations of contemporary texts, such as Muhammad Ali Mahdavrad’s History of Hadith Compilation, as well as original monographs. ICAS Press has also been filling a lacuna by providing English-language hawza textbooks in subjects such as logic, exegesis, and Arabic grammar. The Journal of Shi‘a Islamic Studies still remains the only academic, peer-reviewed journal on Shi‘ism. Additionally, there are ongoing research projects to record and analyse the living history of Shi‘ism in the United Kingdom.

The Islamic College also engages in a number of outreach activities such as short courses, spiritual retreats, webinars, and monthly seminars. The annual academic conference on Shi‘ism has been particularly well received. These activities are helping the College provide a platform for discussing issues of contemporary concern as well as to be a contributing member of the local religiously and culturally diverse community. We hope that the College will continue to be able to serve the students and community at large.

 

  


گروه علوم تربیتی مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با هدف تولید و اسلامی سازی علوم انسانی و نیز تربیت کارشناسان و متخصصین این رشته کار خود را از سال 1373 آغاز کرده است.  تاکنون  بیش از 200 دانش‌آموخته و محقق در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف علوم تربیتی فارغ التحصیل شده‌اند

این گروه علمی به منظور تکمیل نیروهای علمی و پوشش دادن زمینه‌های مختلف مباحث تعلیم و تربیت، با طراحی و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی با گرایش‌های جدیدی همچون، «فلسفه‌تعلیم و تربیت اسلامی»، «تربیت دینی» ،«تعلیم و تربیت ارزش‌ها»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «تربیت اخلاقی» و «تربیت دینی کودک و نوجوان»، در صدد است که زمینه‌های تعمیق اندیشه تربیتی اسلامی را فراهم آورد. از این رو، مؤسسه از میان تمامی مراکز دانشگاهی و حوزوی در این امر پیشگام بوده و این ابتکار و افتخار را نصیب خود کرده است. آثار علمی اعضای این گروه در قالب کتاب چاپ شده و یا به صورت مقاله در مجله‌ی علمی - پژوهشی «اسلام و پژوهش‌های تربیتی» انتشار می‌یابد و پایگاه اطلاع رسانی آن به آدرسhttp.tarbiyati.iki.ac.ir  است.

The Department of Educational Sciences of IKERI, Qum, Iran

The Department of Educational Sciences of Imam Khomeini Institute of Education and Research Institute has started its work in 1994 with the aim of producing the study of humanities and training of experts and specialists in this field.

 

There have been more than 200 students and researchers who have completed qualifications at the graduate, postgraduate, and doctoral programs in various fields of educational sciences.

 In order to provide a course covering various areas of education, the Department of Educational Sciences is engaged in designing and launching of training courses with contemporary trends such as "philosophy of Islamic education and teaching", "religious education", "education of values", "Islamic education and teachings’, “moral education" and " religious education of children and adolescents", and seeks to pave the ground for deepening the Islamic educational thought.

 The Institute takes pride in being the pioneer in taking innovative initiative in contemporary fields among all the academic and seminary centers.

The scientific works of the members of this group are published in the form of a book or published as an article in the scientific and research journal of "Islam and Educational Research" and its information base is http.tarbiyati.iki.ac.ir.

 


شبکه آموزشی پرورشی مدارس مسلمانان - لندن

شبکه آموزشی پرورشی مدارس مسلمانان با هدف تقریب مدارس مسلمانان و کمک به آموزش و پرورش اسلامی کودکان و ایجاد شبکه­ای واحد بین معلمان در سال  2014تاسیس شده است.

شبکه آموزشی پرورشی مدارس مسلمانان بنای بر آن دارد تا با نظارت اندیشمندانه عالمان دین به توسعه و تعمیق رویکردی جامع و منحصر به فرد در تحقق آموزش و پرورش اسلامی بپردازد.

چشم انداز شبکه آموزشی پرورشی مدارس مسلمانان ارتباط با معلمان ، والدین و دانش­آموزان در مسیر آموزش و پرورشی متعالی اسلامی برای نسل امروز و مدیران فرداست. شبکه آموزشی پرورشی مدارس مسلمانان بر آن است تا این هدف را از طریق بکارگیری متخصصان و بهره برداری از دانش و تجربه همکاران در مدارس اسلامی تحقق بخشد، باشد تا نیروهای جوان را با تجهیز علمی و کارآمدی لازم به عنوان نمونه­های مثال زدنی برای حضور در جامعه چند مذهبی انگلستان تربیت و حمایت کند.

شبکه آموزشی پرورشی مدارس مسلمانان بر آن است تا اهداف و ویژگی های تعلیم و تربیت اسلامی را با شفافیت تبیین کند و از طریق شبکه ای منسجم، منابع، دانش و تجارب مورد نیاز را در اختیار دیگران بویژه مدارس جدید قرار دهد و در حل مشکلات احتمالی پیش رو یاری رسان باشد. این مهم از طریق برگزاری دوره­های آموزشی، اردوهای علمی و زیارتی، نشست های علمی و امثال آن در حال پیگیری است.

Muslim Schools Education Network (MSEN), London, UK

MSEN was set up with the aim of bringing together weekday and Sunday schools to help support children’s Islamic education and build a unified network of teachers. Founded in 2014, MSEN is committed to developing and strengthening a unique holistic approach to delivering best practice in Islamic education under the guidance and supervision of renowned academic and educationalist scholars.

Our vision is work with teachers, parents and students to promote excellence in Islamic education for today’s generation and tomorrows decision makers. MSEN seeks to do this by harnessing expertise, sharing knowledge and experience of teaching staff in Muslim Schools and other specialists in the field of education to enable young people to gain appropriate knowledge, effectiveness and efficiency to become exemplary role models contributing to a multifaith diverse British society. MSEN aims at becoming an exemplary source of good practice in Islamic education provision for supplementary schools, nationally and internationally by providing regular training and curricular support to enable member schools to become centres of excellence in teaching and tarbiyyah.

MSEN objectives are to define a clear purpose and ethos of Islamic education; provide a network to share resources, expertise, and experiences (particularly for newly established schools) through meetings and workshops; offer practical solutions to current challenges that different schools are facing; provide Islamic self-development, face to face learning and training under the guidance of scholars, to enhance personal, ethical, spiritual growth of teachers

MSEN seeks to do this by providing a range of training and development opportunities for Muslim educators to enhance their Islamic knowledge and skills through the delivery of free teacher training workshops, annual educational conventions, subsidised educational and spiritual retreat camps, ziyarah trips for youth and teachers, interactive online workshops, bespoke training to meet Sunday schools’ requirements and one to one consultation and support from core team members.

 


 

     


موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، با هدف توسعه و تعمیق مطالعات کاربردی در حوزه "اخلاق اسلامی"، تربیت دینی"، "مشاوره خانواده" و آسیب شناسی ضرروت های تعلیم و تربیت در خانواده و جامعه مبتنی بر ارزش های دین مبین اسلام، به همت جمعی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی فعالیت می نماید.

این موسسه از ابتدای مراحل احداث با حمایت و توصیه دلگرم کننده رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه­ای مد ظله همراه بود و معظم له به مسئولین امر در سطح کشور راه اندازی این مرکز را کار شایسته خطاب نمودند.

موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت با هدف تامین نیروی انسانی توانمند، متعهد، متخلق و کارآمد به منظور رفع نیازهای اخلاقی و تربیتی در جامعه اسلامی ایران، طی پنج سال گذشته 250 نفر طلبه فاضل و ممتاز حوزوی را از بین قریب به 3000 نفر متقاضی تحصیل در این موسسه انتخاب کرده است و ضمن برکزاری دوره رایگان کارشناسی ارشد در رشته هایی نظیر "اخلاق کاربردی"، "تربیت اخلاقی"، "روانشناسی اسلامی" و "مشاوره خانواده"، ظرفیت و بستر مناسبی جهت ارتقای پژوهش­های کاربردی و آسیب شناسی ضرورت­های اخلاقی و تربیتی در جامعه علمی کشور را فراهم آورده است.

موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت دارای یکی از غنی ترین کتابخانه­های تخصصی با بیش از 30.000 جلد کتاب انگلیسی، فارسی و عربی در حوزه­های مطالعات "اخلاق اسلامی"، "فلسفه تعلیم و تربیت"، "مشاوره و روانشناسی"، "عرفان اسلامی"، "خانواده" و ... می­باشد.

نشانی: قم: بلوار آیت الله شهید صدوقی (ره)، خیابان شهید شهبازی، پلاک 13

کد پستی: 3716715545

تلفن: 02532918444    

  

Institute for Ethics and Education, Qum, Iran

The Institute for Ethics and education (akhlaq wa tarbiyat) aims and objectives are to develop and deepen the applied studies in the field of “Islamic Morality”, “Religious Education”, “Family Counseling” and applied ethics on the values of Islam. It works in collaboration with both the Hawzah and University intellectuals.

This institute from its very inception, has been fully approved, recognized and supported by the great scholars from both Hawzah and universities.

The Institute’s primary objective has been to meet the moral and educational needs of the Islamic Society of I.R IRAN and to provide for specialist, capable, committed and efficient professionals to meet the ethical and educational needs of the Islamic community. The Institute for Ethics and Education over the period of five years has admitted around 3000 students, about 250 excellent Hawzah students and has students studying for a Masters degree in the field of “Applied Ethics”, “Moral Education”, “Islamic Psychology” and “Family Counselling”, as well as providing the scientific and educational community of the country an appropriate platform for the development and promotion of applied research and pathology of ethical and educational necessities.

The Institute for Ethics and Education has one of the well-resourced specialized library, which has more than 30,000 volumes of English, Persian and Arabic books in the field of “Islamic Morality”, “Philosophy of Education”, “Counselling and Psychology”, “Islamic Mysticism”,” Family and their Development” etc.

 

  The Association of Islamic Education and Training, Qum, Iran

The Association of Islamic Education and Training affiliated to the Seminary of Qum, is an academic organization that was established in the year 2004, by obtaining accreditation from The Islamic Seminary’s Council of Educational Permits and from the Accreditation and the Office of National Registrar. 
It started its activities with an active participation with more than 100 seminary scholars with graduation and expertise in various fields of educational sciences.

This association was established with the aim of producing original works, undertaking research and developing specialized topics on issues related to the field of Islamic Education and Training.

Its primary goal has been to support and expand the scope of research, academic inquiry, initiate new ideas, discussions, promote critical thinking and debate in the areas of Islamic Education and Training; in accordance with the Islamic teachings. It also aspires to prepare the grounds for creativity and novel initiatives in this field.

With these goals in mind, the Association of Islamic Education and Training has so far organized different programs and activities. These include introducing the experts and the academic institutions activity in the field of Islamic Education and Training; and publicizing their research work. This was achieved by organizing two exhibitions and a number of academic sessions, seminars, classes and workshops in the city of Qum and in a few other cities. In addition to this, various research projects were commissioned and visits were made to different academic institutions in different provinces.

Continuing its activities, the Association of Islamic Education and Training wishes to benefit from the collaboration with different institutions working in the field of education in the city of Qum and other cities; and it plans to organize a bi-annual conference on Islamic Education and Training. It also desires to undertake various research projects which include: “A lexicon of the conduct of the Holy Prophet (pbuh) and his Holy Progeny (pbuh) in matters pertaining to education”, “An Encyclopedia of verses of the Holy Quran pertaining to ethics and morals”, “A subject wise index of the Four Books of Narrations pertaining to education.”

These projects will be undertaken in collaboration with different institutions and organizations and by making effective use of the comprehensive database pertaining to the subject of Islamic Education and Training submitted by various seminary colleges and institutions, and also by utilizing the comprehensive database of researchers who are active in the field of Islamic Education and Training.

  

گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه


آدرس: قم، ابتدای پردیسان،بلوار دانشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

تلفن : 025-32111

 

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از پژوهشگاه های مستقل و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است. زمینه های پژوهشی پژوهشگاه در قالب 11 گروه پژوهشی سازماندهی شده است که بر بازنگری و اسلامی سازی علوم انسانی متمرکز می باشند. گروه علوم تربیتی این مجموعه با برخورداری از حیثیت حوزوی - دانشگاهی و همکاری  علمی و پژوهشی با هر دو نهاد  حوزه و دانشگاه می­کوشد بستری مناسب برای پژوهش در زمینه تعلیم و تربیت به سبک جدید و در راستای بومی و اسلامی کردن دانش تربیت فراهم آورد . این گروه که از سال 1362 تأسیس شده است دستاوردهای مهمی در جهت تحقق هدف فوق داشته که حاصل فعالیت­های گروه تدوین 34 جزوه درسی در زمینه های مختلف علوم تربیتی 23 جلد کتاب در زمینه های مختلف تربیت اسلامی و مقاله منتشره می­باشد، هم اکنون 25 طرح پژوهشی در دست اجرا دارد و علاوه بر کارهای پژوهشی و برگزاری نشست ها و سمینارها، همکاری گسترده ای با دستگاه های اجرایی از جمله وزارت آموزش و پرورش دارد.

این گروه یک دوره آموزشی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش تربیت اسلامی برگزار کرده است و از سال 1388 تا کنون دوره دکتری  فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش اسلامی نیز برگزار می کند.

 

آدرس اینترنتی

http://www.hawzeh.ac.ir

پست الکترونیکinfo@rihu.ac.ir   

Department of Education of RIHU, Qum, Iran

Research Institute of Hawzah and University (RIHU) is recognized as one of Iran's foremost official education and Research Centre in the field of humanities and social sciences. Given the history of 30 years of noteworthy activities and brilliant experiences through expansion of boundaries of research and education in the area of Islamization of human sciences, RIHU has gained significant accomplishments including:

·        Production of more than 300 books,

·        Publication of 6 scientific journals,

·        Preparation and compilation of textbooks and topics of human sciences,

·        Achievement of 130 top rated rankings and awards in national scientific events and conferences,

 On top of research centers for Islamic sciences and social sciences, RIHU has a Research Centre for behavioral sciences. RIHU has also post graduate and doctoral courses in various fields including psychology, and philosophy of education. Of RIHU’s Journals is a Semi-annual Journal of Islamic Education and another Semi-annual Journal of Islam and Psychology. The Education Department of RIHU is one of the active parts of the Institute that has contributed to this conference.